UX to projektowanie interakcji użytkownika z Twoją stroną. Kontakt z nią powinien dostarczać mu pozytywnych doświadczeń, być dla niego ciekawą przygodą, która jednocześnie będzie spotkaniem z produktem zaprezentowanym w sposób atrakcyjny i pozwalający poznać jego największe zalety. Korzystanie z serwisu musi sprawiać przyjemność, być źródłem satysfakcji, dawać poczucie, że to „w tym miejscu” zostaną zaspokojone jego potrzeby.
Odpowiedź na głos klienta
User Experience łączy produkt, obsługę klienta, marketing i technologie, tworząc spójną strategię marki. Jej budowa opierająca się na standardach UX musi odnosić się do oczekiwań i potrzeb odbiorców, czyli użytkowników naszej strony internetowej. To oni są wyznacznikiem wszystkich podejmowanych przez nas działań. Ważne jest, aby była ona użyteczna, intuicyjna, nawigacja była prosta, a grafika – spójna. Jej projekt zorientowany jest na użytkownika, należy zadbać o stworzenie zrozumiałych, ale wartościowych treści, łatwą i przyjazną obsługę klienta oraz możliwie najlepsze jego doświadczenia, dzięki którym zyska on zaufanie do Ciebie i Twojej firmy, będzie ją postrzegał jako wyjątkową i godną jego uwagi.
Kluczowe pytania
Użytkownik musi odnaleźć wartość w Twoim produkcie i usłudze za pośrednictwem Twojej strony internetowej. W tym celu należy odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania, które będą wyznacznikiem do stworzenia projektu strony, a następnie jego wykonania:
Jak możliwie najbardziej uprościć nawigację strony?
Co zrobić, aby strona internetowa była przydatna dla użytkownika?
Jak ułatwić korzystanie z niej?
Co jest ważne dla odbiorcy w kwestii wizualnej?
Jakie emocje chcesz wywołać u użytkownika?
Czy treści na stronie będą dla niego wiarygodne?
Strona zgodna ze standardami UX
Strona musi być spójna, a jej obsługa – intuicyjna. Dzięki temu użytkownik będzie czuł się komfortowo, rozumiejąc, w jaki sposób funkcjonuje. Ponadto nie popełnia błędów podczas poruszania się po poszczególnych zakładkach. Niezwykle ważna jest szata graficzna strony. Kolory, grafika, obraz – wszystko to oddziałuje na emocje odbiorcy, kreuje atmosferę, narzuca w pewien sposób użytkownikowi doświadczenia – radość, sympatię, optymizm lub profesjonalizm i ekskluzywność. Kolorom przypisuje się znaczenia – czerwień ostrzega, zieleń uspokaja, pomarańczowy daje poczucie bezpieczeństwa, a żółty wzbudza ekscytację.
Użytkownik powinien na Twojej stronie czuć się jak u siebie. Powinieneś dać mu swobodę wyboru, np. w sklepie internetowym służy temu filtrowanie. Kontakt z Tobą może odbywać się za pośrednictwem formularza kontaktowego, maila lub telefonu.
Praktyki UX doskonale odzwierciedlają słowa Toma Petersa, amerykańskiego pisarza, autora bestsellerów z zakresu zarządzania: „Wsłuchiwanie się w głos klientów powinno stać się biznesem każdej firmy”. To odpowiadając na niego, mamy pewność, że uczyniliśmy z naszej marki wartość, której poszukuje nasz potencjalny klient.