Decydujący głos zabrało Google. Od lipca czekają nas zmiany, zawartość i jakość mobilnych wersji stron będą wyżej oceniane przez roboty Google, a to oznacza, iż to mobilność wyraźnie zacznie rozkładać karty.
Z raportu Digital in 2018 wynika jednoznacznie, że 2018 rok to prawdziwy „rok urządzeń mobilnych” . W ubiegłym roku nastąpił przełom. Wartość ruchu z urządzeń mobilnych przekroczyła granicę 50%, a dokładnie wyniósł on aż 54%.
Mobile is King
Wszystko zaczęło się już w 2010 roku, kiedy to jeden z amerykańskich projektantów stron, który aktualnie jest Product Director w Google, dostrzegł, że urządzenia mobilne odgrywają coraz ważniejszą rolę w przeglądaniu stron internetowych. To on jako pierwszy zaproponował koncepcję Mobile First, czyli projektowanie stron, zaczynając nie od wersji desktop, a mobilnej.
Upowszechnienie się mobilnego Internetu i czynniki wskazujące, że jego znaczenie będzie z każdym rokiem coraz większe, spowodowało pojawienie się RWD i w ten sposób projektowanie stron internetowych przeszło prawdziwą rewolucję. Zaczęto tworzyć je w taki sposób, aby dobrze wyświetlały się zarówno na komputerach stacjonarnych, jak również na urządzeniach mobilnych.
Dzisiaj projektanci stron coraz częściej rozpoczynają ich budowę od wersji mobilnej, wierząc w duży potencjał koncepcji mobile first. W praktyce oznacza to, że strona projektowana jest przede wszystkim z uwzględnieniem urządzeń mobilnych, a jej wersja jest ulepszana, aby również doskonale prezentowała się na laptopach i komputerach stacjonarnych.
Google przejęło stery
Już w 2016 roku Google zapowiedziało, że pracuje nad zmianami w systemie pozycjonowania. Przyczyną był rzecz jasna rosnący ruch pochodzący z urządzeń mobilnych. Od tamtego czasu minęły 2 lata, a Google jak powiedziało, tak zrobiło.
Wyżej oceniane będą strony o dobrej zawartości i jakości wersji mobilnych. Jeżeli strona została zaprojektowana tylko pod kątem oryginalnej szaty graficznej i doskonale zaprojektowanego interfejsu w wersji desktop, to będzie musiała przejść duże zmiany. Nowo powstające strony będą budowane w oparciu o koncepcję mobile first. Od teraz strony www muszą naprawdę być przyjazne dla urządzeń mobilnych i nie jest to kolejna zapowiedź, a rzeczywistość, która zmieni myślenie projektowania stron internetowych.
Dla webdeveloperów oznacza to, iż w wielu przypadkach będą musieli zrezygnować z zaawansowanych animacji i grafiki, ponieważ treści na każdej wersji strony będą musiały być takie same. To duże wyzwanie dla tych, którzy dotychczas byli wierni koncepcji desktop first.