Konwersja – co to takiego w prostych słowach

Będąc przedsiębiorcą obecnym w internecie, wiesz, że nieustannie musisz dążyć do jej zwiększania. Ale czy wiesz, co właściwie musi podlegać tej zmianie i jakie korzyści są z tym związane? Konwersja dotyczy bezpośrednio Twojego klienta, ale również jest związana z Twoimi oczekiwaniami i założeniami. Może dotyczyć bardzo wielu aspektów Twoich działań. Mówimy m.in. o konwersji sprzedaży i konwersji na stronie.

Konwersją może być rejestracja użytkowników na Twojej stronie internetowej, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu lub po prostu odwiedzenie Twojej strony.

Konwersja to sprecyzowane oczekiwane działanie, jakie wykonują odbiorcy w odpowiedzi na podjęte przez Ciebie działania. Konwersja jest więc krokiem, jaki wykonał Twój potencjalny klient.

To Ty definiujesz konwersję

Jest związana z zainteresowaniem potencjalnego klienta, a dokładniej – z jego pozyskaniem. Kluczowe jest wyznaczenie celu, do którego dążmy. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcemy uzyskać, np. rozpoczynając nową kampanię reklamową. Ważne jest, aby wiedzieć, co mierzymy, co badamy, co podlega naszej analizie.

Twoim celem może być np. dokonanie zakupu przez klienta, zapisanie się przez niego na listę mailingową lub pozyskanie jak największej liczby użytkowników Twojej strony. Wpisem w mediach społecznościowych zachęcamy do przeczytania nowego tekstu na blogu. Zainteresowany użytkownik, chcąc zaspokoić swoją ciekawość, odwiedza Twój blog. Cel został osiągnięty! Po przeczytaniu tekstu, w którym znajduje się informacja dotycząca Twojego produktu, przechodzi na stronę Twojego e-sklepu, to kolejny cel – zwiększasz ruch na stronie. Oryginalny i wartościowy opis produktu przekonuje go do zakupu – potencjalny klient konwertuje na klienta.

To Ty decydujesz o konwersji, jest ona zależna od celu, jaki sobie postawisz. We wszystkich jednak przypadkach najważniejsze są konkretne działania ze strony klienta.

Sprawdź, czy to działa

Aby przekonać się o swojej skuteczności, np. jakości opisów produktu, atrakcyjności strony internetowej, wartościowości treści na blogu, powinieneś wyliczyć współczynnik konwersji. Musisz wykonać tylko jedno działanie. Jeśli skorzystasz ze specjalnych narzędzi, to współczynnik wyliczony zostanie automatycznie. Liczbę osób, które wykonały konkretny krok, dzielimy przez liczbę wszystkich użytkowników, którzy do niego doszli, np. jeżeli na stronę internetową Twojego e-sklepu weszło w danym miesiącu 1000 osób, a zakupu dokonało 100, to współczynnik konwersji wynosi 10%. Dzięki takim wyliczeniom możesz dokonać usprawnień pozwalających zwiększać Twoją skuteczność. W tym przypadku rozwiązaniem może być np. uproszczenie procesu zakupowego lub poprawa nawigacji strony.

Konwersja dla wielu jest podstawowym wyznacznikiem ich skuteczności, ale też konieczności doskonalenia ich działań. Dobrze wykorzystywana i analizowana, znacząco poprawia sprzedaż i wyniki biznesowe.