Wchodząc na stronę internetową, nieraz spotkaliśmy się z zapytaniem, czy jesteśmy robotem. To sposób na weryfikacji użytkowników, jak też na zabezpieczenie serwisu przed niepożądanymi gośćmi. Do tej pory najczęściej internauci musieli zaznaczać odpowiednią opcję „nie jestem robotem” lub przepisywać podany tekst, najczęściej będący ciągiem przypadkowo wybranych liter i cyfr. Google jednak proponuje bardziej bezinwazyjny sposób – niewidoczny.
reCaptcha – nowe, bardziej zaawansowane rozwiązanie
Google postanowiło znaleźć sposób na niekiedy bardzo irytujące oraz wpływające na komfort użytkownika strony zapytanie, czy nie jest on robotem. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że taki mechanizm weryfikacji tego, czy internauta jest prawdziwym człowiekiem, to dla właściciela strony sposób na zminimalizowanie ryzyka utraty poufnych danych. Niemniej jednak przepisywanie cyfr i liter czy pokazujący się odpowiedni komunikat nie zawsze spotykał się z wyrozumiałością odwiedzających serwis. Mechanizm nazywany CAPTCHA Google postanowiło udoskonalić, aby mógł on funkcjonować w tle. Co to właściwie oznacza?
Google wykorzystało uczenie maszynowe i system analizy ryzyka. Tym razem jednak niewidzialne reCaptcha odpowiednio śledząc ruchu kursora myszy oraz wykorzystując informacje na temat adresu IP użytkownika, jest w stanie stwierdzić, czy ma on do czynienia z robotem czy też z prawdziwym człowiekiem. Test więc jest wykonywany bez żadnej ingerencji internauty, a kiedy zakończy się pomyślnie, będzie on mógł pozostać na stronie i z niej korzystać. W przypadku jednak, kiedy wynik testu będzie negatywny, konieczna będzie standardowa weryfikacja.
Inteligentny robot
Przyczyną opracowania mechanizmu reCaptcha było nie tylko odciążenie użytkowników z wykonywania krótkiego, ale jednak zmuszającego go do pewnej czynności testu, ale też coraz bardziej zaawansowane roboty, które w niektórych przypadkach doskonale radziły sobie z tym zabezpieczeniem. Prosty test nie stanowił dla nich żadnej przeszkody, pozytywnie go rozwiązywali i tym samym otrzymywały dostęp do poufnych danych. Nowe rozwiązanie ma zapobiegać działaniom takich inteligentnym robotom, nie ma jednak jeszcze informacji, kiedy będzie można z niego skorzystać i czy będzie ono dostępne dla każdego serwisu. Wszystko jednak wskazuje na to, że Google nie pozwoli nam na nie długo czekać.